onsdag 15. oktober 2014

Ørn?

Ny tur i skauen. Litt småregn, men frisk og god luft. På med regnbukse, gode fottøy og vanntett & varm jakke.

Fugl:
Trekryper (Certhia familiaris)
Fuglekonger (Regulus regulus)
Kjøttmeiser (Parus major)
Troster (Turdus sp.)
Ravn (Corvus corax) ble hørt.

Mens jeg stod å skuet ut over et lite vann ble jeg var noen lyder over meg. Og rett over meg, ikke særlig høyt over åsen der jeg stod, kom det en stor rovfugl fulgt av 12 - 15 kråker. Kråkene virket mye mindre enn den store rovfuglen! Jeg trodde først det var en våk, men den var ganske mye større enn kråkene. Jeg så den bare i noen sekunder, toppen i ett minutt før den forsvant i horisonten med kråkene etter. Den så ganske mørk ut undenifra. Jeg kunne ikke se noen lysere flekker hverken på vinger eller hale. Vingene virket ganske lange og halen også. Den beveget vingene ganske rolig, lange rolige vingeslag og det lot ikke til at den lot seg stresse noe særlig av kråkene. Jeg hadde ikke med kamera og jeg fikk heller ikke tenkt på mobilkamera før fuglen hadde forsvunnet. Kan  dette ha vært en kongeørn (Aquila chrysaetos) eller en havørn (Haliaeetus albicilla)? Den var for stor til å være en våk. Dette var på Bergstøl; på grensen mellom Songdalen og Kristiansand. Det kan ha vært en ungfugl på streif? Artig var det uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar